Laten we er meteen op ingaan. Elke website is anders, maar over het algemeen zijn dit de vier belangrijkste (en vaak meest bezochte) pagina's op een website:
De Startpagina oftewel homepage van de website
De startpagina is de eerste indruk van je bedrijf voor potentiële klanten. En je hebt maar een paar seconden om een goede eerste indruk te maken, zorg er dus voor dat iedere seconde telt!
Het is verleidelijk om meteen al je diensten van je bedrijf te vertellen, maar weersta deze drang. Onthoud dat de homepage de eerste stap is van de customer-journey (bezoekersreis) op je zakelijke website is – niet de eindbestemming. De titels, visuals en het ontwerp moet de bezoeker naar de volgende stap sturen of direct naar de call-to-action leiden. Je homepage is dus eigenlijk de kapstok waarin je verwijzingen maakt naar je belangrijkste diensten / producten.
Over ons pagina
Klanten, investeerders, potentiële nieuwe medewerkers maar ook concurrenten kijken allemaal op de over ons pagina om informatie over je bedrijf te krijgen. Ze zijn op zoek of er een “klik” is en op basis daarvan maakt de klant de beslissing of ze écht met jou in zee willen gaan. De 'Over ons' pagina bevat meestal een korte bedrijfsgeschiedenis, een missie of visie, overzicht van de teamleden en een paar indrukwekkende recensies van klanten.
Blog / Vlog / Artikeloverzicht
Het is geen geheim dat bloggen een beproefde methode is om een website te optimaliseren voor zoekwoorden die verband houden met een bepaald artikel of jouw bedrijf. In plaats van meerdere productpagina's te laden voor elk afzonderlijk zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, kan een blog een efficiëntere manier zijn om ervaringen, producten, diensten en aanmeldingslinks weer te geven. Ook om specifieke klantenvragen te beantwoorden, problemen op te lossen. Met het delen van deze kennis en ervaring laat je zien dat de nodige kennis en ervaring beschikbaar is.
Contact pagina
Voor veel kleine bedrijven en ZZP-ers is de contactpagina de meest bezochte pagina van de zakelijke website. Vaak kan je hier direct een vraag stellen op het contactformulier, een afspraak inplannen, telefoonnummer of e-mail adres opzoeken. Daarnaast is het zo dat bezoekers het adres van jouw bedrijf op deze pagina opzoeken. Een verwijzing naar Google Maps met een routeplanner kan hier ook van toegevoegde waarde zijn.
Optimaliseer deze pagina’s
Met een paar simpele stappen kan je deze pagina’s optimaliseren en zorgen dat je meer uit deze pagina’s haalt. Dit doen wij met twee eenvoudige stappen waarbij het eerste doel voor de bezoeker is en het tweede deel voor jou;
- Geef de gebruiker waar hij/ zij naar op zoek is
- Maak een doel voor de gebruiker zodra ze hebben gevonden wat ze zochten
Geef de gebruiker waar hij/ zij naar op zoek is
Richt je op de gebruiker, waarom is de gebruiker op jouw webpagina? Wat komt hij doen en hoe is hij/zij daar gekomen? Probeer op basis van deze informatie en kennis erachter te komen wat de gebruiker wilt bereiken op deze pagina. Zorg er daarom voor dat je een concrete vraagstelling hebt en dat je hier ook een goed antwoord op geeft. Hoe beperkter je vraagstelling is hoe duidelijker / passender het antwoord is.
Geef je de gebruiker een direct passend antwoord op de vraag dan zijn ze tevredener, zorg ervoor dat voor nevenvragen / activiteiten er verwijzingen zijn naar deze onderwerpen.
Maak een doel voor de gebruiker zodra ze hebben gevonden wat ze zochten
Nu de gebruiker heeft gevonden wat hij/zij wilt is het zaak om ervoor te zorgen dat er iets gaat gebeuren dat zij contact met jou opnemen of dat jij contact met hun kan opnemen. De zogenoemde call-to-action. Veel eigenaren weten niet dat je op één pagina meerdere soorten conversies kan laten plaatsvinden. Sommige mensen willen direct overgaan tot de koop waar de ander graag een oriënterend gesprek willen. Zorg dat voor beide mogelijkheden er een aparte call-to-action is om op te converteren. Mensen die willen kopen komen ook met deze intentie naar de website daarom kan je deze hoger in je pagina verwerken zodat ze deze knop eerder zien. Mensen die nog niet overtuigd zijn, hebben meer tekst / toelichting nodig en zullen kiezen voor de onderste call-to-action knop waarin de oriënterende afspraak staat.
Sowieso moet je ervoor zorgen dat iedere pagina op je site voldoet aan de volgende elementen want dit wilt de bezoeker altijd weten:
- Wat doet je bedrijf precies?
- Is het bedrijf een legitiem bedrijf is?
- Ben je een specialist of een algemene (lokale) dienstverlener?
- Is het bedijf een succesvolbedrijf waar zij zich bij willen aansluiten?
- Is het een bedrijf waar je evenueel voor wilt werken?
Al met al, maak je website met een doel, een flow. Denk na over wat de gebruiker verwacht en wat jij wilt van je bezoeker.