Een landingspagina is een pagina die geschreven met één specifiek doel. Dit kan zijn een aankoop bewerkstelligen of het achterlaten van de gegevens. Je bezoeker naar deze specifieke landingspagina leiden wanneer ze een bepaalde zoekopdracht bij Google invoeren, op een advertentie klikken, via een verwijzing uit een nieuwsbrief of door het direct invullen van de URL in de adresbalk.
Een goed geoptimaliseerde landingspagina beantwoordt direct de vraag die de bezoeker heeft en spoort de bezoeker aan tot het invullen van een formulier of direct de aankoop te doen in de webshop.
Kortgezegd, een landingspagina is
- Een pagina waarde bezoeker op uitkomt bij het stellen van een concrete vraag
- Een pagina waar deze vraag direct wordt beantwoord
- Een pagina gericht op een specifieke doelgroep
- Een pagina met een duidelijke actie.
Opbouw van een goede landingspagina?
Een goede landingspagina moet goed zijn opgebouwd. Een veelgebruikte methode voor de landingspagina is AIDA.
- Attention; Zorg dat je de aandacht van je bezoeker krijgt. Zorg voor een opvallende advertentie, een pakkende tekst of betrouwbare uitnodiging.
- Interest; Hou de interesse en zorg dat de bezoeker zich duidelijk kan vinden in het probleem wat je hebt geschetst.
- Desire; Creëer de behoefde bij de bezoeker, een verlangen naar de oplossing.
- Action; Beweeg de bezoeker naar het in laten vullen van een contactformulier of verleid ze tot het aankopen van jouw product.
Maak op je pagina daarom gebruik van een aantal logische koppen die passen bij deze logische stappen. Zorg dat je het probleem van de bezoeker eerst begrijpt voordat je met een oplossing komt.
Om meer vertrouwen op te wekken bij de bezoeker kan je logo’s, keurmerken, telefoonnummer en referenties toevoegen. Pas op voor overkill.. Je landingspagina heeft namelijk een doel, geef bezoekers daarom niet teveel afleiding.
De voordelen van een goede landingspagina
- Een goede landingspagina is afgestemd op de behoeften van de bezoeker
- Een goede landingspagina draagt bij aan meer relevante bezoekers
- Je leert je bezoekers nog beter kennen
- De kans dat je je dienst / product verkoopt is op deze pagina groter
- Door goede teksten op je landingspagina neer te zetten hou je de bezoeker langer op je pagina. Dit gedrag wordt door Google beloond.
Aan de slag met je eigen landingspagina
Je hebt nu een handige handleiding voor het maken van je eigen goede landingspagina. Wij hebben op deze manier ook een aantal landingspagina’s opgezet waar bezoekers direct antwoord krijgen op de vraag die ze hebben gesteld.