Je hebt je dit waarschijnlijk al eens afgevraagd: "Moet ik een zakelijke website hebben voor mijn bedrijf? Tenzij je een kleine ondernemer bent die niet geïnteresseerd is in de groei van je merk, moet je eigenlijk een website hebben.
Tegenwoordig is het bouwen van een zakelijke website of webwinkel gemakkelijker dan ooit: het kost niet veel geld, je hoeft niet te weten hoe je moet coderen of ontwerpen, je online winkel is niet beperkt tot kantooruren en het is een van de beste middelen voor reclame.
Een website voor kleine bedrijven is niet alleen bedoeld om je goederen en diensten te verkopen - het gaat er ook om potentiële klanten iets waardevols te bieden.
Weet je nog niet hoe een website je kan helpen je bedrijf te laten groeien? Of misschien vraag je je nog steeds af: "Waarom heeft een bedrijf een website nodig?" Dat gaan we je nu vertellen.
1 Je klanten verwachten het
Als dit de enige reden op de lijst was, zou het genoeg zijn. Denk erover na. Zou jij een bedrijf vertrouwen die geen website heeft?
Als je geen bedrijfswebsite hebt, kunnen de hedendaagse digitaal ingestelde (en ongeduldige) klanten wel eens ergens anders gaan kijken. Kijk eens naar deze lijst met pagina’s die een bezoeker graag terug wilt zien op een zakelijke website.
2. Het biedt bewijs van bestaansrecht
Negentig procent van de consumenten beweert dat online beoordelingen hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Je zou kunnen vertrouwen op Google, Yelp en andere beoordelingssites om beoordelingen voor je merk te hosten, maar je kunt twee vliegen in één klap slaan met je eigen website.
Aangezien potentiële kopers je al online zoeken, is het opnemen van beoordelingen van klanten op je site een geweldige manier om indruk te maken op potentiële kopers.
3. Je controleert wat er over jouw bedrijf wordt verteld
Het is waar dat je niet kunt controleren wat anderen over je zeggen op sociale mediakanalen, maar je kunt de publieke mening beïnvloeden door je eigen verhaal te creëren via je eigen zakelijke website.
Een bedrijfsblog helpt ondernemers hun boodschap, missie en persoonlijkheid sneller onder de aandacht van hun doelgroep te brengen dan gedrukte advertenties of trage postbrochures (die toch altijd in de papierbak belanden).
Plus, het opnemen van sociale pictogrammen die links maken naar Facebook, Twitter, Instagram en andere netwerkplatforms maken het delen van jouw inhoud gemakkelijker voor je bezoekers die het leuk vinden wat ze zien.
4. Je concurrenten hebben allemaal een zakelijke website
Kopers beginnen hun aankoopreis meestal met onderzoek en aanbevelingen van collega's en sociale netwerkverbindingen.
Studies tonen aan dat zodra een koper een idee heeft van wat hij nodig heeft of wil, hij begint met onderzoek. 72 Procent van deze potentiële kopers gaat online om informatie in te winnen zoals product- en factsheets, recensies en beoordelingen.
Dus als je niet concurrerend blijft met je concurrentie, geef je het winkelend publiek een reden om bij een ander merk te kopen.
5. Hang nooit meer het bordje 'gesloten voor zaken' op.
Niemand wil om 3 uur 's nachts werken, maar sommige mensen winkelen dan graag. Met een zakelijke website of online winkel kan je altijd producten verkopen - niet alleen tussen 9 en 17 uur.
Een online winkel kan de verkoop enorm stimuleren, vooral wanneer je rekening houdt met extra klanten die niet gebonden zijn aan geografische beperkingen. Je online aanwezigheid ondersteunt ook marketingcampagnes, klantenservice, het opbouwen van klantrelaties, merkherkenning en bijna elk ander element van de inkomstenstroom.
Door je zakelijke website te combineren met marketinginstrumenten, zoals e-mailmarketing, kan je nieuwe klanten bereiken en recurring business genereren.
6. Je verschijnt in de zoekresultaten van Google.
Overweeg dit: 81 procent van de consumenten doet online onderzoek voordat ze een aankoop doen. Dat betekent dat ze naar Google gaan en een of meer trefwoorden intypen, zoals "beste leren schoenen" of, als ze weten wat ze willen, "handgemaakte Italiaanse leren damesschoenen in Utrecht".
Als je geen website hebt voor je bedrijf, zijn de kansen om op de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP) te verschijnen nul. Maar als je een zakelijke website hebt, kun je die optimaliseren voor zoekmachines en zo je kansen vergroten om bovenaan de resultaten van Google te verschijnen en meer zichtbaarheid te krijgen bij potentiële klanten.
Long-tail keywords, metabeschrijvingen en titels zijn slechts enkele van de dingen die je op je site kan aanpassen om jezoekmachineoptimalisatie (SEO) te verbeteren.
7. Maak een kennisportaal voor je personeel.
Naast het helpen van klanten kan je bedrijfswebsite ook je eigen medewerkers ten goede komen.
Maak een "kennispagina" met zelfbedieningsvideo's, instructiemateriaal of zelfs interne formulieren om je team te helpen alles te leren wat ze moeten weten op hun eigen schema's. Deze pagina kan je eventueel verbergen voor klanten zodat alleen interne mensen hier op kunnen komen.
8. Toon je producten en diensten.
Niet alleen kan je je producten weergeven of uw diensten in detail schetsen met mooie afbeeldingen, maar je kan korte video tutorials of downloadbare PDF instructies geven om aarzelende klanten geen reden te geven om ergens anders te gaan kopen.
Hopelijk kunnen jullie wat met deze tips. Het geeft je als ondernemer een stuk rust dat jij weet dat jij er nu alles aan hebt gedaan om je bedrijf beter vindbaar te krijgen.